صفحه اصلی > آموزش و آموزش رمزارز : راهنمای انتخاب کیف پول ارزدیجیتال

راهنمای انتخاب کیف پول ارزدیجیتال

کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول ارزدیجیتال یک مفهوم جدید در دنیای مدرنی است که همه چیز در آن با تکنولوژی آمیخته شده و قرار است برای نگهداری از دارایی‌های دیجیتال از این کیف پول‌ها استفاده شود. از آن‌جایی که  ارزهای دیجیتال توانستند تاثیرات عمیقی بر ابعاد مختلف زندگی انسان‌ها داشته باشند و افراد بسیاری را به خود جذب کنند، آشنایی با کیف‌پول‌(Wallet) ها و ابعاد مختلف آن از ابتدایی‌ترین اقداماتی است که باید برای ورود به این فضا به آن توجه شود. دیفایر قصد دارد در این مقاله به تمام نکات مهم مرتبط با کیف‌پول‌ دیجیتال (Digital Wallets) و نحوه استفاده از آن‌ها بپردازد پس تا پایان همراهمان باشید.

 کیف پول ارزدیجیتال چیست؟

کیف پول ارزدیجیتال نقشی مشابه کیف‌پو‌ل‌هایی دارند که برای نگهداری پول‌های کاغذی از آن‌ها استفاده می‌‎شود، با این تفاوت که علاوه بر نگهداری از رمزارزها امکان مدیریت دارایی را برای کاربران خود فراهم می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا  به برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) مانند صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) و بازی‌های Play-to-Earn متصل شوند. قبل از اینکه با کیف پول آشنا شویم اجازه دهید ابتدا به مفهوم ارزدیجیتال اشاره کوتاهی داشته باشیم. 

ارزدیجیتال چیست؟

ارزدیجیتال (یا ارز رمزنگاری شده) براساس تکنولوژی بلا‌ک‌چین ایجاد شده‌اند. این ارزها به کاربران خود اجازه می‌دهند تا بدون نیاز به بانک یا موسسه مرکزی و با استفاده از شبکه‌های بلاکچین مختلف به‌راحتی بین افراد انتقال داده شوند. بستری که برای مدیریت این رمزارزها طراحی شده است به عنوان کیف‌پول ارزدیجیتال شناخته می‌شود که انواع مختلفی دارند.

ساختار کیف پول ارزدیجیتال

کیف پول ارزدیجیتال می‌تواند یک برنامه یا دستگاه فیزیکی باشد که دارای کلیدهای عمومی و خصوصی است. کیف‌پول‌های دیجیتال در واقع ابزار لازم برای دسترسی و خرج کردن دارایی‌های رمزنگاری را برای کاربران فراهم می‌کنند. به عبارت دیگر، این کیف پول‌ها می‌توانند اطلاعات لازم را برای ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال از طریق تراکنش‌های بلاک‌چین تولید کنند. 

این اطلاعات شامل یک یا چند جفت کلید عمومی و خصوصی است. کلیدهای عمومی را می‌توانید برای دریافت ارزهای دیجیتال با دیگران به اشتراک بگذارید و کلیدهای خصوصی صرف نظر از اینکه از کدام کیف پول استفاده می‌کنید، دسترسی به ارز دیجیتال شما را فراهم می‌کند و می‌توانید برای ارسال رمزارزها از آن‌ استفاده کنید.

اگر رایانه یا تلفن هوشمند شما به خطر بیفتد، همچنان می‌توانید با استفاده از کلید خصوصی یا عبارت بازیابی مناسب، به وجوه خود در دستگاه دیگری دسترسی داشته باشید. توجه کنید که کلیدهای خصوصی و عبارات بازیابی باید همیشه مخفی نگه داشته شوند.

هنگامی که می‌خواهید ارز دیجیتال را برای شخص دیگری ارسال کنید یا عملیاتی را در یک برنامه غیرمتمرکز (DApp) انجام دهید، کیف پول ارز دیجیتال یک امضای دیجیتال ویژه ایجاد می‌کند. این امضا مانند یک اثر انگشت دیجیتال است که ثابت می‌کند تراکنش مشروع است و شما کسی هستید که پول را ارسال می‌کنید.

اهمیت کیف پول ارزدیجیتال چیست؟

کیف پول ارزدیجیتال ابزارهای ضروری برای ذخیره و مدیریت امن دارایی‌های دیجیتال هستند. آن‌ها برای کاربران خود  مالکیت، کنترل و دسترسی به داریی‌هایشان را فراهم می‌کنند، استقلال مالی را ترویج می‌دهند و نیاز به واسطه‌ها را از بین می‌برند. بیایید نگاهی دقیق‌تر به دلایلی بیندازیم که چرا کیف پول‌های ارز دیجیتال مهم هستند:

مالکیت و کنترل

یککیف پول ارزدیجیتال مالکیت و کنترل کامل دارایی‌های رمزنگاری شده را برای کاربر فراهم می‌کند. برخلاف سیستم‌های مالی سنتی که بانک‌ها یا واسطه‌ها دارایی‌های شما را ذخیره می‌کنند، کیف پول‌های ارز دیجیتال به شما کنترل کامل برای ذخیره و مدیریت پول خودتان را می‌دهند. شما کلیدهای خصوصی را در اختیار دارید که به عنوان اثبات مالکیت عمل می‌کنند و به شما اجازه می‌دهند تراکنش‌ها را با اتصال به صرافی‌های متمرکز یا غیرمتمرکز انجام دهید.

به شما پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را بخوانید: تفاوت صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز

کاربران می‌توانند تراکنش‌های مستقیم همتا به همتا را انجام دهند که از نظر سرعت، مقرون‌به‌صرفه بودن و حریم خصوصی بی‌نظیر هستند. همچنین به افراد در مناطق محروم اجازه می‌دهد تا به خدمات مالی بر بستر اینترنت دسترسی داشته باشند و در اقتصاد جهانی مشارکت کنند.

دسترسی

کیف پول ارزدیجیتال به شما امکان می‌دهند تا زمانی که به اینترنت متصل هستید، در هر زمان و هر مکانی به وجوه خود دسترسی داشته باشید. می‌توانید ارز دیجیتال ارسال و دریافت کنید، موجودی خود را بررسی کنید و در هر زمان با برنامه‌های غیرمتمرکز تعامل داشته باشید. این دسترسی برای افرادی که دارای حساب بانکی نیستند، می‌خواهند کنترل امور مالی خود را در دست بگیرند یا در اقتصاد غیرمتمرکز مشارکت کنند، بسیار مفید است.

قابلیت همکاری

کیف پول ارزدیجیتال اغلب با چندین ارز دیجیتال و شبکه بلاکچین سازگار هستند. این قابلیت همکاری به شما امکان می‌دهد دارایی‌های دیجیتال مختلف را در یک رابط کاربری واحد مدیریت کنید. می‌توانید با طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال معامله کنید، در فعالیت‌های جامعه شرکت کنید و از DApp‌ها در اکوسیستم‌های مختلف بلاکچینی استفاده نمایید.

پذیرش

کیف پول ارزدیجیتال به دنبال ساده کردن جنبه‌های پیچیده ارزهای دیجیتال هستند و درک و مدیریت دارایی‌های دیجیتال را برای افراد، از جمله کاربران غیرفنی، آسان‌تر می‌کنند. کیف پول‌های کاربرپسند تازه واردان را به فضای رمزنگاری جذب می‌کنند و ورود آن‌ها به اکوسیستم را تسهیل می‌کنند.

 

بهترین نوع کیف پول ارزدیجیتال چیست؟

انتخاب بهترین کیف پول ارزدیجیتال با توجه به نیازها و ترجیحات خاص هر کاربر متفاوت است،‌ گاهی ممکن است برای نگهداری یک ارزدجیتال خاص کیف‌پولی را انتخاب کنید که مناسب آن باشد. مثلا بهترین کیف پول بیت کوین ممکن است با کیفی که برای ذخیره دارایی‌های مبتنی بر اتریوم مورد نیاز است متفاوت باشد. علاوه بر این، ممکن است کیف پول ارزدیجیتال برای شبکه بلاکچینی که به آن علاقه دارید طراحی نشده باشد، بنابراین حتی ممکن است نتوانید از آن استفاده کنید. انواع مختلفی از کیف پول در دسترس هستند که هر کدام ویژگی‌ها، سطوح امنیتی و تجربه کاربری متفاوتی را ارائه می‌دهند. در اینجا دسته‌های کلی کیف پول ارز دیجیتال آمده است:

کیف پول‌های سخت افزاری (Hardware walle)

کیف پول‌های سخت افزاری به دلیل این که به صورت آفلاین کار می‌کنند به آن‌ها کیف‌‌پول‌های سرد(Cold wallet) نیز گفته می‌شود. در این کیف‌پول‌ها هنگام ذخیره و امضای تراکنش‌های ارز دیجیتال نیازی نیست به اینترنت متصل شوید. ویژگی آفلاین کیف‌ پول‌های سخت‌افزاری باعث افزایش امنیت آن‌ها شده است و از تهدیدهای احتمالی که در فضای آنلاین ممکن است اتفاق بیفتد مانند حملات هک یا بدافزار محافظت می‌کند.

توجه داشته باشید هرچند این کیف پول‌ها سطح بالاتری از امنیت را در برابر حملات آنلاین ارائه می‌دهند، اما بهترین کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال نیز در صورت عدم اجرای صحیح نکات امنیتی می‌تواند خطراتی را ایجاد کند. دسترسی به دارایی‌ها در کیف پول‌های سرد نسبت به کیف پول‌های گرم دشوارتر است و تعامل کاربر با آن‌ها کمی مشکل است.

کیف پول ارزدیجیتال لجر ولت

کاربرد کیف پول‌های سخت افزاری 

اگر دارایی‌های دیجیتال بسیاری دارید و یا قصد دارید سرمایه‌گذاری بلندمدت داشته باشید بهتر است از کیف‌پول‌های سخت‌افزاری استفاده کنید.

 کیف پول‌های نرم‌افزاری (Software wallets)

کیف پول‌های نرم‌افزاری در انواع مختلفی از جمله وب، دسکتاپ و موبایل عرضه می‌شوند. چون اغلب آن‌ها به نحوی به اینترنت متصل هستند  به عنوان کیف‌پول‌های گرم نیز شناخته می‌شوند. دسترسی و تعامل کاربری در این کیف‌پول‌های راحت‌تر است. در ادامه با انواع این کیف‌پول‌های نرم‌افزاری آشنا می‌شوید:

کیف پول‌های تحت وب (Web Wallet)

کیف پول‌های تحت وب برای دسترسی به بلاکچین‌ها از طریق رابط مرورگر بدون دانلود یا نصب نرم‌افزار روی دستگاه  استفاده می‌شوند. مانند برخی کیف پول‌های صرافی‌ها مثل متامسک(Meta Mask) که در ابتدا مبتنی بر وب بودند.  در اکثر موارد، می‌توانید یک کیف پول جدید ایجاد کنید و یک رمز عبور شخصی برای دسترسی به آن تنظیم نمایید. با این حال، برخی ازآن‌ها کلیدهای خصوصی شما را نگه‌داری و مدیریت می‌کنند. کار با این کیف‌پول‌ها  برای کاربران بی‌تجربه راحت‌تر است اما یک ریسک بالایی دارند.

نکته مهمی که در انتخاب کیف پول ارزدیجیتال باید به آن دقت کنید قبل از انتخاب کیف پول مناسب خود، رویکرد فنی هر کیف پول را بررسی کنید. مثلا اگر مالک کلیدهای خصوصی خود نیستید یعنی دارایی‌های خود را به شخص ثالثی می‌سپارید. برای رفع این مشکل، بسیاری از کیف پول‌های تحت وب اکنون به شما امکان می‌دهند کلیدهای خود را به‌طور کامل یا از طریق کنترل مشترک به‌عنوان کیف پول‌های چندامضایی مدیریت کنید. هنگام استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال، ضروری است از ابزارهای محافظتی آن، مانند احراز هویت چند عاملی، کد ضد فیشینگ و مدیریت آدرس برداشت استفاده کنید.

کیف پول‌های دسکتاپ (Desktop wallets)

همان‌طور که از نام آن پیداست، کیف پول‌های دسکتاپ برنامه‌های نرم‌افزاری هستند که کاربران آن‌ها را روی رایانه‌های خود دانلود و اجرا می‌کنند. برخلاف برخی از نسخه‌های مبتنی بر وب، کاربران کیف پول‌های دسکتاپ کنترل کاملی بر کلیدهای خصوصی و عمومی خود و همچنین دارایی‌های موجود در آن  دارند.

هنگامی که یک کیف پول دسکتاپ جدید ایجاد می‌شود، فایلی به نام “wallet.dat” به‌صورت محلی روی رایانه ذخیره می‌شود. این فایل حاوی اطلاعات کلید خصوصی مورد استفاده برای دسترسی به آدرس‌های ارز دیجیتال است که با رمز عبور شخصی رمزگذاری شده است.

اگر کیف پول دسکتاپ خود را رمزگذاری کنید، برای خواندن فایل wallet.dat هر بار که نرم‌افزار را اجرا می‌کنید، باید رمز عبور خود را وارد کنید. اگر این فایل را گم کنید یا رمز عبور خود را فراموش کنید، به احتمال زیاد دسترسی به وجوه خود را از دست خواهید داد.

بنابراین، مهم است که از فایل wallet.dat خود نسخه پشتیبان تهیه کنید و آن را بر روی کاغذی یادداشت کنید و در یک جای امن نگهداری نمایید. به عنوان یک جایگزین، می‌توانید کلید خصوصی یا عبارت بازیابی مربوطه را صادر کنید. این به شما امکان می‌دهد در صورت توقف کار یا عدم دسترسی به رایانه خود، در سایر دستگاه‌ها به وجوه خود دسترسی داشته باشید.

به طور کلی، کیف پول‌های دسکتاپ نسبت به اکثر نسخه‌های وب امن‌ترهستند. با این حال، مهم است اطمینان حاصل کنید که رایانه شما قبل از راه اندازی و استفاده از کیف پول ارز دیجیتال عاری از ویروس و بدافزار است.

کیف پول‌های موبایل (Mobile wallets)

کیف پول‌های موبایل شبیه کیف‌پول‌های دسکتاپ کار می‌کنند، اما به طور خاص به عنوان اپلیکیشن تلفن همراه طراحی شده‌اند. کار با این کیف‌پول‌ها بسیار راحت است. چرا که حتی امکان استفاده از کدهای QR برای ارسال و دریافت  ارزهای دیجیتال کاربران فراهم شده است.

کیف پول ارز دیجیتال

به این ترتیب، کیف‌پول‌های موبایل به ویژه برای انجام تراکنش‌ها و پرداخت‌های روزانه مناسب هستند و آن‌ها را به گزینه مناسبی برای خرج کردن بیت‌کوین، BNB و سایر ارزهای دیجیتال در دنیای واقعی تبدیل می‌کنند. تراست والت(Trust Wallet)نمونه بارز یک کیف پول کریپتو موبایل است.

با این حال، درست مانند رایانه‌ها، دستگاه‌های تلفن همراه نیز چون بر بستر اینترنت کار می‌کنند در برابر برنامه‌های مخرب و بدافزارها آسیب‌پذیر هستند. بنابراین، رمزگذاری کیف پول موبایل با رمز عبور و تهیه نسخه پشتیبان از کلیدهای خصوصی (یا عبارت بازیابی) و یادداشت  آن برر وی کاغذ در صورت گم شدن گوشی یا توقف کارکرد آن، ایده خوبی است.

 کیف پول‌های کاغذی (Paper wallets)

کیف پول کاغذی قطعه‌ای کاغذ است که آدرس کریپتو و کلید خصوصی بر روی آن چاپ شده است. این کیف پول‌ها در برابر حملات هک آنلاین بسیار مقاوم هستند و ممکن است به عنوان جایگزینی برای ذخیره سازی سرد در نظر گرفته شوند. آن‌ها یک راه حل ذخیره سازی آفلاین ارائه می دهند، اما برای جلوگیری از گم شدن یا آسیب، نیاز به رسیدگی دقیق و نگهداری ایمن دارند.

 

کیف پول سرد کیف پول گرم
مزایا معایب مزایا معایب
امنیت بالا

 احتمال هک شدن کمتر

استفاده دشوارتر استفاده آسان امنیت کمتر نسبت به کیف پول سرد
کنترل کامل کاربر بر کلیدهای خصوصی پشتیبانی از تعداد محدودی از ارزهای دیجیتال دسترسی سریع به دارایی‌ها احتمال هک شدن
دسترسی کندتر به دارایی‌ها پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال

نحوه دریافت و راه‌اندازی کیف پول ارزدیجیتال

برای دریافت کیف پول ارزدیجیتال، این راهنمای گام به گام را دنبال کنید:

۱. تحقیق کنید که چه نوع کیف پولی برای شما مناسب است. بر اساس نیازها و انتخاب خود، یکی از سه نوع کیف پول ذکر شده در بالا را انتخاب کنید.

۲. یک کیف پول معتبر انتخاب کنید. هنگام انتخاب کیف پول، شهرت سازندگان و ویژگی‌ها و امنیت کیف پول را در نظر بگیرید.

۳. کیف پول خود را راه‌اندازی کنید. دستورالعمل‌هایی که برای راه‌اندازی هر کیف پول لازم است توسط ارائه‌دهندگان آن‌ها تعریف می‌شود و شما باید طبق همان اقدام کنید تا کیف پول خود را راه‌اندازی کنید و آدرس کریپتو خود را دریافت نمایید.

۴. دارایی‌های دیجیتال خود را به کیف پول خود منتقل کنید. برای انتقال داریی‌هایتان به کیف پول باید آدرس کریپتو خود را به طرف مقابل ارائه دهید.

 

۱. تحقیق و انتخاب کیف پول

انواع مختلف کیف پول ارزدیجیتال را بررسی کنید و عواملی مانند امنیت کیف پول، سازگاری، تجربه کاربری و اعتماد جامعه را در نظر بگیرید. به دنبال ارائه دهندگان کیف پول معتبر باشید و نظرات کاربران را بخوانید تا تصمیم آگاهانه بگیرید. پس از انتخاب کیف پول، به وب سایت رسمی ارائه دهنده کیف پول بروید. با بررسی URL مطمئن شوید که در یک وب سایت معتبر هستید. در این مرحله دقت داشته باشید زیرا وب سایت های کلاهبرداری وجود دارند که تقریباً مشابه وب سایت‌های معتبر هستند.

اگر تصمیم دارید از کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال استفاده کنید، همچنین باید مطمئن شوید که کیف پول هنگام ورود مهر و موم شده است و بسته‌بندی دست‌کاری نشده است.

۲. نصب کیف پول

اگر کیف پول نرم‌افزاری است، بخش دانلود را در وب سایت پیدا کنید و نسخه مناسب برای سیستم عامل خود را انتخاب کنید. پس از دانلود نرم افزار کیف پول، دستورالعمل‌های نصب ارائه شده توسط ارائه‌دهنده کیف پول را دنبال کنید. اگر کیف پول سخت افزاری خریداری کرده‌اید، برای راه‌اندازی آن باید دستورالعمل‌های سازنده را دنبال کنید.معمولاً لازم است با استفاده از کابل یا بلوتوث متصل شوید و نرم افزار مورد نیاز را روی کامپیوتر یا تلفن هوشمند خود نصب کنید.

۳. راه اندازی کیف پول و اقدامات امنیتی آن

هنگامی که برای اولین بار نرم افزار کیف پول را راه‌اندازی می‌کنید، معمولاً این گزینه را دارید که یک کیف پول جدید ایجاد کنید یا یک کیف پول موجود را وارد کنید. اگر کیف پول جدیدی راه‌اندازی می‌کنید، دستورالعمل‌های روی صفحه را برای ایجاد یک آدرس کیف پول و کلید خصوصی جدید دنبال کنید. اگر قبلاً کیف پولی دارید، گزینه وارد کردن را انتخاب کرده و جزئیات لازم را مانند عبارت بازیابی یا کلید خصوصی ارائه دهید.

در این مرحله برای محافظت از کیف پول خود در برابر گم شدن یا آسیب، از آن نسخه پشتیبان تهیه کنید. دستورالعمل‌های ارائه دهنده کیف پول را دنبال کنید تا از عبارت بازیابی کیف پول خود نسخه پشتیبان تهیه کنید یا یک فایل پشتیبان کیف پول ایجاد کنید. این پشتیبان را در مکانی جداگانه به صورت ایمن ذخیره کنید.

مهم است که امنیت کیف پول ارزدیجیتال خود را در اولویت قرار دهید. یک رمز عبور قوی برای نرم افزار کیف پول خود تنظیم کنید و هر ویژگی امنیتی اضافی ارائه شده توسط ارائه دهنده کیف پول، مانند احراز هویت دو عاملی (2FA) یا احراز هویت بیومتریک را فعال کنید.

۴. با رابط کاربری کیف پول آشنا شوید

کمی وقت بگذارید و نحوه کار با کیف پول و ویژگی‌های آن را بررسی کنید. با توابعی مانند ارسال و دریافت وجه، مشاهده تاریخچه تراکنش‌ها و دسترسی به تنظیمات اضافی آشنا شوید.

۵. تأمین مالی کیف پول

برای شروع استفاده از کیف پول خود، باید ارز دیجیتال را به آن منتقل کنید. آدرس عمومی کیف پول خود را (که اغلب به صورت کد QR نمایش داده می شود) دریافت کرده و آن را به فرستنده، مانند حساب صرافی ارز دیجیتال شخصی خود، بدهید تا وجوه را دریافت کنید.

چگونه یک کیف پول ارزدیجیتال انتخاب کنم؟

پاسخ قطعی به این سوال که از کدام کیف پول ارز دیجیتال باید استفاده کنید وجود ندارد. اگر یک معامله گر هستید، استفاده از کیف پول تحت وب به شما امکان می‌دهد به سرعت به وجوه خود دسترسی داشته باشید و به راحتی معامله کنید. باتوجه به اینکه اقدامات اضافی برای ایمن‌سازی حساب خود با روش‌های احراز هویت دو عاملی (2FA) انجام داده باشید، کریپتو شما عموماً ایمن است. با این حال، اگر مقدار زیادی ارز دیجیتال را در اختیار دارید که قصد ندارید برای مدت طولانی آن را بفروشید، کیف پول‌های سرد جایگزین بهتری هستند، زیرا به اینترنت متصل نیستند و در نتیجه ایمن‌تر و در برابر حملات یا کلاهبرداری‌های فیشینگ آنلاین مقاوم‌تر هستند.

به طور کلی انتخاب کیف پول ارز دیجیتال به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • سطح امنیت مورد نیاز: اگر امنیت دارایی‌های شما برایتان بسیار مهم است، باید از یک کیف پول سرد استفاده کنید.
  • میزان استفاده: اگر معامله‌گر هستید و  از ارزهای دیجیتال خود به صورت روزانه استفاده می‌کنید، باید از یک کیف پول گرم استفاده کنید.
  • میزان دارایی‌های شما:اگر دارایی‌های زیادی دارید، باید از یک کیف پول سرد استفاده کنید.

سخن پایانی

یک کیف پول ارزدیجیتال دارایی‌های دیجیتال شما را ایمن نگه می‌دارد و به شما امکان می‌دهد به راحتی آن‌ها را ارسال و دریافت کنید. درست همان‌طور که برای پول فیزیکی خود یک کیف پول دارید، برای دارایی‌های دیجیتال هم نیاز به یک کیف پول دیجیتال دارید. انتخاب کیف پولی که نیازهای شما را برآورده کند و دارای ویژگی های امنیتی قوی باشد، مهم است. فقط به خاطرداشته باشید که کلیدهای خصوصی خود را ایمن نگه دارید و هرگز آنها را با کسی به اشتراک نگذارید.

فهیمه قائمی

مهندسی صنایع خوندم اما عاشق کامیپوترم. از سال ۲۰۲۱ با دنیای رمزارزها آشنا شدم و این آغازی برای سفر هیجان‌انگیز من در این حوزه بود. علاقه من به رمزارزها فقط مربوط به سرمایه‌گذاری نیست و مشتاقم نحوه عملکرد این فناوری‌های نوظهور را درک کنم چرا که معتقدم رمزارزها پتانسیل متحول کردن بسیاری از جنبه‌های زندگی ما را در آینده دارند.
پست های مرتبط

آیا هوش مصنوعی می‌تواند شما را به یک تریدر موفق ارز دیجیتال تبدیل کند؟

در دنیای امروز، ارزهای دیجیتال به عنوان یکی از محبوب‌ترین و بحث‌برانگیزترین…

۲۱ تیر ۱۴۰۳

روز «پیتزا بیت‌کوین» و اولین تراکنش واقعی «بیت‌کوین» مبارک

تصور کنید که دو پیتزا به قیمت میلیون‌ها دلار می‌خرید. دیوانه‌وار به…

۲ خرداد ۱۴۰۳

طلا، بورس یا بیت‌کوین؟ بهترین سرمایه‌گذاری برای سال 1403 کدام است؟

از جمله مهمترین مسائلی که برای بسیاری از ما مطرح است، انتخاب…

۹ فروردین ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید