صفحه اصلی > اموزش دیفای و دیفای : دیفای چیست و چه تفاوت‌هایی با بانک‌های سنتی دارد؟

دیفای چیست و چه تفاوت‌هایی با بانک‌های سنتی دارد؟

دیفای چیست

در گام اول برای درک تفاوت‌های دنیای مالی غیرمتمرکز با بانک‌های سنتی، بهتر است بدانیم دیفای چیست؟ یکی از مهم‌ترین موضوعات حال حاضر برای اکثر سرمایه‌گذاران بررسی ابعاد مختلف دنیای مالی غیرمتمرکز و مقایسه آن با بانک‌داری سنتی است. اگر به بلاک‌چین علاقه‌مند هستید ممکن است عبارت Decentralized Finance، معروف به DeFi را بشناسید. آیا انتظار می‌رود که دیفای، در آینده جایگزینی مقرون به صرفه، ایمن و راحت برای خدمات بانک‌داری سنتی باشد؟ در این مقاله قرار است به موضوع فناوری مالی غیرمتمرکز و آینده آن بپردازیم و با مفهوم دیفای، کاربردها و تفاوت‌هایی که با دنیای مالی متمرکز دارد آشنا شویم تا پایان همراه ما باشید.

دیفای چیست ؟

همان‌طور که از نام DeFi پیداست، امور مالی غیرمتمرکز (Decentralized Finance) از فناوری بلاک‌چین برای ایجاد یک جهان رمزنگاری همتا به همتا استفاده می‌کند تا کاربران بتوانند دارایی‌های خود را به صورت دیجیتالی – بدون واسطه – حفظ و معامله کنند. هر کسی که به اینترنت متصل است می‌تواند در سیستم دیفای،تراکنش‌های شفاف و مقرون به صرفه انجام دهد. به طور خاص، امور مالی غیرمتمرکز بر اساس چهار اصطلاح کلیدی کار می‌کند:

  • قراردادهای هوشمند

در یک زنجیره‌بلوکی یا محیط بلاک‌چینی، قراردادهای هوشمند، رمزگذاری می‌شوند تا به‌صورت دقیق، اعتبارسنجی و اجرا شوند. قراردادهای هوشمند را نمی‌توان تحت هیچ شرایطی تغییر داد.

  • پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز

پروتکل‌ها چندین قرارداد هوشمند را برای همسویی با موقعیت‌های دنیای واقعی و اجرای وظایف خاص گروه‌بندی می‌کنند.

  • استفاده از ارزهای دیجیتال

پروژه‌های مالی غیرمتمرکز از ارزهای دیجیتال به عنوان واحدپول رسمی برای توزیع اختیارات و حقوق کاربران استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، کاربران می‌توانند با استفاده از توکن‌ها، به تغییر پروتکل‌ها، عملیات، مشوق‌ها و … رای دهند.

  • وجود برنامههای غیرمتمرکز یا dApp

این برنامه‌ها روی شبکه‌ای از رایانه‌های همتا به همتا یا در یک زنجیره‌بلوکی اجرا می‌شوند تا به تعامل با پروتکل‌ها کمک کنند.

در زندگی عادی کاربردهای دیفای چیست؟ 

دیفای عمدتاً از اکوسیستم‌های مالی برای اهداف مختلف پشتیبانی می‌کند. صرافی‌های غیرمتمرکز رایج‌ترین کاربرد دیفای هستند. کاربران برای بهبود انتقال و نگهداری سرمایه‌ خود، ارزهای دیجیتال را در یک بازار همتا به همتا مبادله می‌کنند. همچنین معاملات مشتقه از بلاک‌چین مالی غیرمتمرکز برای استخراج ارزش قراردادهای هوشمند از عملکرد نهادهای اساسی مانند اختیار معامله، قراردادهای آتی، وام‌های دارای وثیقه و غیره استفاده می‌کند.

در زندگی عادی کاربردهای دیفای چیست؟ 

نحوه کار پلتفرم‌های وام‌دهی دیفای چیست؟

در دنیای مالی غیرمتمرکز، هر کاربری می تواند با تکیه بر قراردادهای هوشمند، به یک وام‌دهنده تبدیل شود تا دارایی های خود را قرض دهد و برای خود سود ایجاد کند. فرآیند وام‌دهی از طریق استخرها یا مخزن‌های وام‌دهی است که در آن وام گیرندگان باید وثیقه کافی برای وام‌دهی را ارائه دهند. برای خواندن جزئیات بیشتر به مقاله وام‌دهی دیفای مراجعه کنید.

نقش استیبل کوین‌ها در دیفای چیست؟

استیبل کوین ها قیمت های ثابتی دارند زیرا به دارایی های غیر رمزنگاری مانند یورو یا دلار گره خورده اند. این سکه ها به جمع آوری سرمایه برای پروژه های DeFi کمک می‌کنند. سه استیبل کوین وجود دارد که باید در نظر بگیرید: سکه‌های دارای پشتوانه‌ فیات، سکه‌های دارای پشتوانه کالا و سکه‌های دارای پشتوانه ارزهای دیجیتال. همچنین بازارهای تحلیلی دیفای به کاربران کمک می‌کنند تا نتایج رویدادها، به عنوان مثال، موقعیت‌های مالی یا بازی‌های ورزشی را مبادله کنند.

علاوه بر افراد، کسب‌وکارهای نقدینگی، دارایی‌های کریپتو را به اشتراک می‌گذارند یا به آنها وام می‌دهند تا مشوق‌هایی برای ارزهای دیجیتال اضافی به عنوان توکن‌های حاکمیتی یا کارمزد تراکنش دریافت کنند. این شکل دیگری از کشاورزی بازدهی است که در آن صاحبان دارایی‌های مالی غیرمتمرکز نقدینگی را در اختیار مبادلات غیرمتمرکز قرار می‌دهند و هم کارمزد تراکنش و هم توکن‌های اضافی پلتفرم را دریافت می‌کنند.

۴ تفاوت دیفای

۴ تفاوت بانک‌ های سنتی با دیفای چیست؟

تفاوت بین دیفای با بانک‌ های سنتی در برخی موارد می‌تواند برای افراد مهم باشد. در اینجا ما مقایسه‌ای را ارائه می‌دهیم تا به شما در درک پتانسیل  و تفاوت بین دیفای و بانک‌ های سنتی کمک کنیم. ۴ تفاوت دیفای و بانک‌ های سنتی به ترتیب عبارت است از:

  • قابلیت دسترسی

کاربران برای افتتاح حساب باید به بانک‌های سنتی مراجعه کنند. متأسفانه، بانک‌ها در روستاها یا مناطق دور افتاده در دسترس نیستند. در صورت وجود، بانک‌ها نیز ساعات معاملاتی محدودی دارند. در عوض، پلتفرم‌های دیفای برای هر فردی که به اینترنت وصل می‌شود، در هر مکان و در هر زمان، قابل دسترسی است.

  • مالکیت پول

در هر دو مورد، سرمایه‌گذاری برای همه امکان‌پذیر است. با این حال، اگر از بانک‌های معمولی استفاده می‌کنید، سرمایه شما در بانک نگه داشته می‌شود و برای انجام هر گونه تراکنش باید با آنها تماس بگیرید. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، بانک‌ها ممکن است مانع از دریافت پول شما شوند. حالا تصور کنید از یک پلتفرم دیفای استفاده کنید. شما کنترل کاملی بر سرمایه خود دارید. به این معنی که تصمیم می‌گیرید کجا و چگونه پول توکن‌شده خود را خرج کنید.

  • واسطه‌ها و فرآیندها

مهم‌ترین تفاوت بین دیفای و بانک‌سنتی، دخالت واسطه‌ها است. واسطه‌ها و مجموعه‌ای از فرآیندهای دستی در بانک‌ها وجود دارد که برخی از نقل و انتقالات پول را برای روزها طولانی می‌کند. در همین حال، پلتفرم‌های دیفای به طور کامل قطع و قراردادهای هوشمند خودکار را جایگزین واسطه‌ها کردند. با انجام این کار، کاربران می‌توانند تراکنش‌های دیفای را در عرض چند دقیقه و با شفافیت بهبود یافته تکمیل کنند.

  • امنیت

در حالت ایده‌آل، تراکنش‌های بانکی و تراکنش‌های دیفای، امن هستند. در حالی که بانک‌ها فرآیندهای کاملاً کنترل‌شده‌ای برای تسهیل پول شما دارند، مقررات زیادی برای محافظت از حقوق و دارایی‌های شما در بانک‌ها وجود دارد. دیفای از فناوری بلاک‌چین ایمن استفاده می‌کند. داده‌ها در بلاک‌چین توکنیزه می‌شوند و تغییر آنها تقریبا غیرممکن است.

از دیدگاه ما، بانک‌ها امنیت بیشتری دارند. مجرمان سایبری سعی در سوء استفاده از داده‌ها دارند. آنها برخی از پروژه های دیفای را هک کرده‌اند و صدها میلیون دلار ضرر کردند. تقریبا هیچ مقرراتی مربوط به دیفای وجود ندارد. این قضیه، به این معنی است که حمایت کمتری از مصرف‌کننده نسبت به بانک‌های سنتی وجود دارد.

نتیجه‌گیری

دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز یک حوزه به سرعت در حال گسترش است که با ارائه جایگزینی برای خدمات مالی سنتی، صنعت مالی را متحول می‌کند. در این حوزه، دیگر خبری از نهادهای متمرکزی مثل بانک مرکزی در امور مالی نیست و خدمات به صورت غیرمتمرکز ارائه می‌شوند. در مقابل، بانک‌های سنتی دارای مالکیت دولتی یا خصوصی هستند و مدیریت آن‌ها توسط مقامات دولتی یا مدیران خصوصی انجام می‌شود.

تعامل بانک‌های دولتی با دولت و سیاست‌گذاران بیشتر است و در برخی موارد تحت کنترل و نظارت دولت قرار دارند، در حال یکه بانک‌های خصوصی مستقل از دولت فعالیت می‌کنند. بانک‌های دولتی از نظر امنیتی بسیار قوی هستند، اما بانک‌های خصوصی نیز از امنیت بالایی برخوردار هستند. در کل، دیفای و بانک‌های سنتی در مفاهیم و عملکردشان تفاوت‌های زیادی دارند که تلاش کردیم در این مقاله به آن بپردازیم. اگر در این زمینه سوالی دارید در بخش نظرات ارسال کنید.

منبع: cystack.net

عرفان شفیعی

پست های مرتبط

تفاوت سیفای و دیفای – CeFi و DeFi چه تفاوت‌هایی دارند؟

در دنیای پیشرفته امروزی، موضوعات مرتبط با امنیت و حفاظت از اطلاعات،…

بهترین پلتفرم‌های وام‌دهی دیفای در سال 2023کدامند؟

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که علاقه‌مندید از دارایی‌های…

پروتکل Aave چیست؟ آشنایی با رمزارز محبوب وام‌دهی DeFi

برای درک پروتکل Aave  پیشنهاد می‌کنیم به این فکر کنید که بدون…

دیدگاهتان را بنویسید