صفحه اصلی > آموزش بلاکچین و آموزش : شبکه لایتنینگ (Lightning Network) چیست؟

شبکه لایتنینگ (Lightning Network) چیست؟

شبکه لایتینگ (Lightning Network) چیست

شبکه لایتینگ(Lightning Network) پرداخت‌های بیت‌کوینی را تسهیل می‌کند و باعث می‌شود تراکنش‌های با حجم کمترسریع‌ و ارزان‌ انجام شوند. با استفاده از شبکه لایتینگ کاربران می‌توانند کوچک‌ترین واحد بیت‌کوینی که اندازه یک ساتوشی است به راحتی انتقال دهند.اگر شما هم به بلاکچین و فناوری‌های آن علاقه‌مند هستید تا پایان مقاله همراه ما باشید تا با شبکه لایتینگ و ویژگی‌های آن آشنا شوید.

شبکه Lightning که به اختصار LN گفته می‌شود یک راه حل برون زنجیره‌ای یا  OFF-CHAIN است. شبکه‌ برون‌زنجیره‌ای(لایه دوم) به افراد اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به ثبت تمام تراکنش‌ها در بلاکچین نقل و انتقالات خود را به سرعت انجام دهند.

شبکه لایتنینگ با ایجاد چند کانال پرداخت سرعت انجام تراکنش‌ها را افزایش می‌دهد. از آن‌جایی که لازم نیست همه تراکنش‌ها روی بلاکچین بیت‌کوین ثبت شوند و فقط تراکنش‌هایی که بسته شده‌اند ثبت می‌شوند در نتیجه تراکنش‌هایLightning  با تعداد کمتری از زنجیره‌های بیت‌کوین انجام می‌شوند و زمان انتظار برای تایید تراکنش‌ها به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

حتما بخوانید: تراکنش‌های درون زنجیره‌ای و برون زنجیره‌ای چه تفاوتی دارند؟

Lightning برای اولین بار توسط   Jooseph Poon و Thaddeus Dryja در سال 2015 معرفی شد و در سال 2016  شرکت LIGHTNING LABS با هدف توسعه این شبکه تاسیس شد که به بهبود شبکه کمک کند. در سال 2018 شبکه لایتنینگ به طور رسمی راه اندازی شد و به سرعت بین کاربران محبوبیت و استفاده از آن افزایش پیدا کرد.

 نحوه عملکرد شبکه لایتنینگ (Lightning Network)

برای انجام تراکنش روی شبکه لایتنینگ لازم است ابتدا طرفین معامله یک کانال پرداختی روی این شبکه و کیف پول چند امضایی خود ایجاد کنند و مقدار مشخصی بیت کوین به آن انتقال دهند و پس از آن طرفین می‌توانند هر تعداد تراکنشی که بخواهند با یکدیگر انجام دهند. هیچ‌ کدام از این تراکنش‌ها بلاکچین اصلی بیتکوین را درگیرنمی‌کند، پس از آن که کانال پرداختی آخرین تراکنش بسته شد، الگوریتم‌های بیت‌کوین آخرین امضای هر دو طرف را  ثبت می‌کنند. آخرین امضا با توجه به قرارداد هوشمند موجود در کانال پرداختی به عنوان ترازنامه حساب بین دونفر محاسبه می‌شود.

تراکنش‌ها هر تعداد که باشند در نهایت مجموع آن‌ها به عنوان تراکنش اصلی و ثبت شده به روی شبکه تلقی می‌شود.

 مزایای شبکه لایتنینگ (Lightning Network)

مقیاس‌پذیری شبکه لایتینگ

  • افزایش مقیاس پذیری(Scalability)

شاید مشکل مقیاس‌پذیری برای افرادی که تصمیم دارند بلندمدت روی بیتکوین سرمایه‌گذاری کنند مهم نباشد، اما وقتی بیت‌کوین را به عنوان یک روش پرداخت برای تراکنش‌های روزانه در نظر بگیریم قطعا سرعت پایین آن یک مشکل اساسی خواهد بود و کارمزد بالای تراکنش‌ها برای کاربران چندان خوشایند نیست. با توجه به حجم بالای تراکنش‌ها فقط تراکنش آخر محاسبه می‌شود و ماینرها آن را تایید می‌‎کنند در این حالت شبکه Lightning باعث می‌شود هزینه‌ها کاسته شوند و استقبال کاربران برای استفاده‌های روزمره افزایش یابد. 

شبکه لایتنینگ به عنوان یکی از راه‌های رفع مشکل مقیاس‌پذیری است که ترافیک بلاکچین را کم می‌کند و سرعت تراکنش‌ها را بالا می‌برد و هرگاه از بیت‌کوین برای تراکنش‌های روزانه استفاده شود از شبکه لایتینگ برای ثبت تراکنش‌ها استفاده می‌‌شود.

  • افزایش سرعت انجام تراکنش‌ها (Transaction speed)

یکی از مزایای شبکه Lightning بهبود سرعت تراکنش‌ها است یعنی با استفاده از آن تراکنش‌های متعدد در زمان کوتاهی(چند ثانیه) انجام می‌شوند وچون برای هر تراکنش نیاز به تایید بلاک نیست پرداخت‌ها به صورت انتقال داده می‌شوند.  

  • به روز رسانی مداوم شبکه

از مهم‌ترین مزیت‌های شبکه Lightning این است که همیشه به‎‌روز رسانی می‌شود وبه این ترتیب مشکلات آن برطرف می‌شود.به عنوان مثال تغییر معاملات و تراکنش‌ها توسط هکرها یکی ازدغدغه‌هایی است که با به روز رسانی مداوم می‌توان آن را به حداقل رساند . اگر فردی قصد تغییر در یک تراکنش داشته باشد با توجه به تغییر در ساختار الگوریتم به راحتی شناسایی می‌شود. 

 

  • حفظ حریم خصوصی و ناشناس ماندن تراکنش‌ها

زمانی که شما یک کانال پرداختی در کیف‌پول بیت‌کوینی خود ایجاد می‌کنید هر تراکنشی که بین شما و طرف مقابلتان انجام شود بین شما دو نفر می‌ماند و هیچکس از آن تراکنش‌ها آگاه نمی‌شود و حریم شخصی شما کاملا حفظ می‌شود.

امنیت درشبکه لایتنینگ (Lightning Network)

  • انجام مبادلات اتمی

یکی از ویژگی‌های شبکه Lightning انجام مبادلات اتمی است. این قابلیت باعث می‌شود چندین شبکه بلاکچین به یکدیگر متصل شوند و یک شبکه گسترده‌ از بلاکچین‌ها ایجاد شود.

معایب شبکه لایتنینگ (Lightning Network)

شبکه Lightning  به همان میزان که ویژگی‌های خوب و قابل توجهی دارد معایبی نیز دارد که در ادامه به چند مورد اشاره می‌کنیم:

  • فقط برای تراکنش‌های با حجم پایین مناسب است

شبکه Lightning  برای پرداخت‌های بزرگ مناسب نیست و فقط برای پرداخت‌های خرد مناسب است البته این ویژگی را نمی‌توان عیب بزرگی خواند ولی برای شبکه محبوبی همچون لایتنینگ یکی از معایب کوچک آن به حساب می‌آید که بهتر است برطرف شود.

  •   عدم شفافیت

به دلیل عدم شفافیت در انجام تراکنش‌ها امنیت شبکه لایتنینگ به اندازه بلاکچین اصلی بیت کوین نیست و متاسفانه امکان هک و یا کلاهبرداری وجود دارد.

  • برای پرداخت‌های آفلاین مناسب نیست

به دلیل اینکه  برای انجام تراکنش هر کدام از طرفین باید مدت زمانی را آنلاین بمانند تا نقل و انتقالات انجام شود این شبکه برای پرداخت‌های آفلاین مناسب نیست.

  • برای افراد مبتدی مناسب نیست

استفاده از برخی کیف‌پول‌های چند امضایی و فرآیند ایجاد کانال پرداختی در آن‌ها کمی پیچیده است واز این لحاظ شبکه Lightning برای افراد تازه‌کارکمی مشکل است.

کیف پول‌هایی که شبکه لایتنینگ (Lightning Network) را پشتیبانی می‌کنند

BREEZ WALLET

PHOENIX WALLET

WALLET OF SATOSHI

BLUE WALLET

MUUN WALLET

ZAP WALLET

ÉCLAIR WALLET 

سخن پایانی

شبکه Lightning در برابرشبکه‌های غیرمتمرکز بلاک‌‎چینی که برای حل مشکل مقیاس‌پذیری ایجاد شده‌اند بسیار کاربردی‌تر وبه‌صرفه‌ترهستند. استفاده از این شبکه‌ها باعث بهبود شبکه‌های بلاکچینی شده و قابلیت رقابت با روش‌های پرداخت کنونی را فراهم کرده است. در این مقاله از دیفایر تلاش کردیم به زبانی ساده مزایا و معایب شبکه لایتینگ را تشریح کنیم . می‌توانید سوالات و نظرات خود را از طریق کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

مرضیه رهنما

پست های مرتبط

هش‌های رمزنگاری چیست و چه نقشی در امنیت اطلاعات و بلاکچین دارند؟

هش‌های رمزنگاری نوعی الگوریتم ریاضی هستند که در بسیاری از پروتکل‌های امنیتی…

۲۵ مهر ۱۴۰۳

امنیت ۲۵۶ بیتی چقدر قوی و مطمئن است؟

در دنیای رمزنگاری و امنیت دیجیتال، اغلب از امنیت ۲۵۶ بیتی به…

۲۲ مهر ۱۴۰۳

یونی‌چین: لایه دوم جدید اتریوم جهت بهبود دیفای

یونی‌سواپ، پس از سال‌ها فعالیت در حوزه دیفای، از راه‌اندازی یونی‌چین خبر…

دیدگاهتان را بنویسید