صفحه اصلی > تحلیل آن‌چین و تحلیل‌ها : تحلیل on-chain سوم اکتبر

تحلیل on-chain سوم اکتبر

هفته گذشته بازار بیت‌کوین با صعودی تا سطح ۶۶ هزار دلار مواجه شد و برای اولین بار از ژوئن تاکنون، سقف بالاتری را ثبت کرد. این تغییر می‌تواند نشان‌دهنده نزدیک شدن به پایان روند نزولی فعلی باشد. در اوایل این هفته قیمت به ۶۰ هزار دلار کاهش یافت و در زمان نگارش این متن، بیت‌کوین در سطح ۶۱,۷۰۰ دلار معامله می‌شود.

عملکرد قیمت بیت‌کوین از پایین‌ترین سطح چرخه نشان می‌دهد که علی‌رغم شرایط متفاوت بازار، شباهت‌های قابل‌توجهی وجود دارد. موضوع اینکه چرا بیت‌کوین این مسیر مشابه را دنبال می‌کند، مورد بحث‌های زیادی است، اما این نکته همچنان چارچوبی جالب برای تحلیل‌گران فراهم می‌کند تا به ساختار و مدت زمان چرخه‌های بیت‌کوین فکر کنند.

در دو دوره ۲۰۱۵-۲۰۱۶ و ۲۰۱۹-۲۰۲۰، روند قیمت به‌طرز عجیبی مشابه با روند بازگشتی است که در سال‌های ۲۰۲۳-۲۰۲۴ مشاهده می‌شود.

یکی از ابزارهای مهم در on-chain analysis این است که بفهمیم چه تعداد coin در سود یا زیان هستند و میزان unrealized losses سرمایه‌گذاران چقدر است. برای این کار می‌توانیم از گروه‌ها استفاده کنیم، به‌ویژه گروه‌های Long-Term Holders و Short-Term Holders که اطلاعات جالبی به ما می‌دهند.

ما می‌توانیم نسبت عرضه Long/Short-Term Holder Supply Ratio را مقایسه کنیم تا ببینیم وضعیت چگونه است. این بررسی نشان می‌دهد که تعداد زیادی از coins به وضعیت Long-Term Holder تبدیل شده‌اند و این نسبت به بالاترین سطح از میانه‌ی سال ۲۰۲۱ رسیده است. این به ما می‌گوید که نگهداری coins (HODLing) هنوز هم رفتار اصلی سرمایه‌گذاران بیت‌کوین است.

در حال حاضر، شاهد افزایش تعداد Long-Term Holders هستیم که coin آنها در وضعیت unrealized loss (زیان‌های تحقق‌نیافته) قرار دارد. این وضعیت به دلیل خرید coins در نزدیکیATH قیمت $73k رخ داده است و حالا این coins در حال رسیدن به نقطه‌ای هستند که ۱۵۵ روز از زمان خرید آنها گذشته است.

هرچند unrealized losses به نوعی فشار مالی را بر روی سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد و آنها ممکن است احساس کنند که در ضرر هستند، اما باید توجه داشت که Long-Term Holders معمولاً در دوره‌های نوسان بازار،ارزهای خود را نگه می‌دارند و به راحتی آنها را نمی‌فروشند. این رویکرد پایدار در سرمایه‌گذاری نشان‌دهنده اعتماد آنها به آینده بازار بیت‌کوین است و احتمالاً آنها به امید افزایش قیمت در آینده، همچنان به نگهداری ارزهای خود ادامه می‌دهند.

اگر نسبت عرضه کل کوین هایی که توسط Long-Term Holders در ضرر نگهداری می‌شود را بررسی کنیم، متوجه افزایش چشم‌گیری در تسلط این گروه خواهیم شد. در حال حاضر، این گروه 47.4% از تمام coins در ضرر را تشکیل می‌دهند. این وضعیت مشابهت‌هایی با دوره‌های 2013، 2019 و 2021 دارد، زمانی که سرمایه‌گذاران وارد مرحله دوباره انباشت (re-accumulation phase) شدند.

با اینکه سرمایه‌گذاران بلندمدت (LTHs) ۴۷.۴ درصد از کوین هایی که در زیان هستند را در اختیار دارند، اما مقدار زیان‌های تحقق‌نیافته (unrealized ‘paper’ losses) در این کوین ها نسبتا کم است. این نکته مثبت است، زیرا نشان می‌دهد که اگرچه بسیاری از خریداران بزرگ در وضعیت زیان قرار دارند، اما میزان کاهش ارزش دارایی‌های آن‌ها چندان زیاد نیست و بنابراین فشار مالی روی آن‌ها زیاد به نظر نمی‌رسد.

برای تعادل در تحلیل، می‌توانیم به گروه سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت (Short-Term Holder) نگاه کنیم، که نمایانگر تقاضای جدید در بازار هستند.

معیار MVRV سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت، متوسط زیان یا سود تحقق‌نیافته (unrealized profit/loss) را برای این گروه توصیف می‌کند. در هفته‌های اخیر، این معیار چندین بار به زیر مقدار تعادلی 1 رفته است، که نشان‌دهنده این است که این گروه به طور متوسط در حال تحمل زیان تحقق‌نیافته (unrealized loss) هستند.

با این حال، عمق و مدت زمان زیر 1.0 با آنچه در ساختارهای قبلی بازار خرسی (bear market) مانند سال 2022 دیده شده، متفاوت است. همچنین، یک انحراف مثبت جزئی در حال شکل‌گیری است که در آن قیمت به طور کلی در ماه گذشته ثابت بوده، اما STH-MVRV در حال افزایش است.

هر دو این مشاهدات نشان می‌دهند که وضعیت و سودآوری سرمایه‌گذاران جدید در حال بهبود است و مشابه گروه سرمایه‌گذاران بلندمدت (Long-Term Holder)، ممکن است این شرایط مالی به اندازه شرایط معمول بازار ریزشی، فشاری ایجاد نکند.

درصد سود سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت (STH)

وضعیت سودآوری: بیش از شصت و دو درصد از سکه‌هایی که سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت (STH) در اختیار دارند، اکنون در وضعیت سودآور قرار دارند. بسیاری از سکه‌های این گروه در قیمتی بین  پنجاه و سه هزار تا شصت و شش هزار دلار خریداری شده‌اند. یعنی درصد سکه‌هایی که در سود قرار دارند، افزایش یافته است. این نشان می‌دهد که وضعیت مالی سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت در حال بهبود است و فشار مالی بر آن‌ها کاهش یافته است. این بازگشت بهبود باعث می‌شود که درصد سکه‌های سودآور به میانگین بلندمدت این معیار نزدیک شود که نشانه‌ای مثبت است. به عبارت دیگر، سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت در حال حاضر بیشتر از قبل در موقعیت سود قرار دارند و این موضوع می‌تواند به افزایش اعتماد و فعالیت در بازار کمک کند.

 

نسبت سود/زیان تحقق‌یافته سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت (STH) نیز به شدت بهبود یافته و به منطقه مثبت بازگشته است. حجم فروش سود (profit-taking) اکنون چهارده برابر بیشتر از حجم فروش زیان (loss-taking) است. از نظر ساختاری، این تغییر نشان‌دهنده‌ی این است که بازار در وضعیت بهتری نسبت به چند هفته قبل قرار دارد. به عبارت دیگر، سرمایه‌گذاران در حال حاضر بیشتر از گذشته تمایل دارند از سود خود استفاده کنند تا اینکه بخواهند زیان‌های خود را نقد کنند، که این یک نشانه مثبت برای سلامت بازار است.

 

تقاضای مؤسسات: مؤسسات بزرگ (مانند شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران بزرگ) به شدت به سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین تمایل دارند. کل دارایی‌هایی که در ETFهای بیت‌کوین ایالات متحده مدیریت می‌شود، به  پنجاه و هشت میلیارد دلار رسیده است. ETFها به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهند که به راحتی در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کنند. این ETFها حدود نزدیک 5 درصد از کل بیت‌کوینی که در بازار موجود است را در اختیار دارند. در آخر، اشاره شده که اخیراً موجودی ETFها در یک پلتفرم به نام Glassnode افزایش یافته است. این افزایش به دلیل اضافه شدن دارایی‌ها در ابزار مالی به نام Grayscale Bitcoin Mini Trust است. به طور کلی، مؤسسات به طور فزاینده‌ای به بیت‌کوین علاقه‌مند هستند و این تقاضا در حال افزایش است.

بزرگترین ETFهای بیت‌کوین: BlackRock، Fidelity و Grayscale به عنوان بزرگترین ETFهای اسپات بیت‌کوین در ایالات متحده شناخته می‌شوند. این ETFها می‌توانند به ما در تحلیل رفتار قیمت بیت‌کوین کمک کنند. هزینه خرید میانگین برای این ETFها بین ۵۴,۹۰۰ دلار تا ۵۹,۱۰۰ دلار است. این مقدار نشان‌دهنده میانگین قیمتی است که این مؤسسات برای خرید بیت‌کوین پرداخت کرده‌اند. این مدل هزینه خرید می‌تواند به تخمین یک نقطه تراز برای سرمایه‌گذاران ETF کمک کند. به عبارت دیگر، این نقاط نشان می‌دهد که در چه قیمتی سرمایه‌گذاران می‌توانند به سود برسند یا ضرر کنند. با توجه به ضرر یا سود تحقق‌نیافته، این نقاط می‌تواند به عنوان نقاط فشار روانی برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شود.

نقش ETFها: ETFها به تازگی به بازار بیت‌کوین وارد شده‌اند و تأثیر زیادی بر روی بازار دارند. مهم است که بفهمیم چطور این ETFها بر بازار تأثیر می‌گذارند و چگونه با بازارهای سنتی مقایسه می‌شوند.

در یک نمودار، ما مقایسه می‌کنیم که چه مقدار پول به ETFها وارد شده و چگونه این مقدار با کل سرمایه‌ای که به بیت‌کوین وارد می‌شود ارتباط دارد. نتایج نشان می‌دهند که ۴% تا ۵% از کل پولی که به بازار بیت‌کوین وارد شده، به ارزهایی مربوط می‌شود که به ETFهای اسپات ایالات متحده رفته‌اند. این درصد نشان می‌دهد که ETFها در واقع سهمی از کل عرضه بیت‌کوین دارند و این کمک می‌کند تا بفهمیم چقدر بر بازار تأثیر می‌گذارند.

 

⚠️هشدار: تحلیل‌های ارائه شده توسط دیفایر پیشنهاد سرمایه‌گذاری نیست؛ لذا برای انجام خرید و فروش، حتما شخصا بازار را مورد تحلیل قرار دهید چرا که مسئولیت سود یا ضرر خرید و فروش رمزارزها با خود شماست.

منبع:Glassnode.com

عاطفه رشیدی

پست های مرتبط

تحلیل تکنیکال لایت‌کوین16 اکتبر

نمودار قیمت: در تحلیل‌های تکنیکال، نمودار قیمت لایت‌کوین نشان‌دهنده یک الگوی صعودی…

پیش‌بینی قیمت PEPE در اکتبر ۲۰۲۴

در حال حاضر، میم‌کوین PEPE به لطف بازگشت بازار رمزارزها، شاهد افزایش…

پیش‌بینی قیمت یونی‌سواپ در اکتبر ۲۰۲۴

در میان نوسانات افزایش‌یافته در بازار رمزارزها، قیمت ارز UNI در هفته…

دیدگاهتان را بنویسید