صفحه اصلی > تحلیل آن‌چین و تحلیل‌ها : تحلیل آنچین: بررسی وضعیت کنونی و پیش‌بینی آینده

تحلیل آنچین: بررسی وضعیت کنونی و پیش‌بینی آینده

در پی کاهش 0.5 درصدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو، Bitcoin دوباره به سطح Short-Term Holder cost basis حدود 61.9 هزار دلار بازگشت. این رشد قیمتی ممکن است از نظر تحلیل تکنیکال اهمیت پیدا کند اگر قیمت همچنین بتواند بالاتر از 200-day moving average در سطح 63.9 هزار دلار باقی بماند.

این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده بازگشت سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت به بازار و علاقه مجدد به خرید Bitcoin باشد. حفظ این سطوح قیمتی می‌تواند سرمایه‌گذاران بیشتری را جذب کند و همچنین جریان‌های سرمایه به سمت این رمزارز را افزایش دهد، که در نهایت ممکن است باعث ادامه روند صعودی قیمت شود.

جریان سرمایه که وارد شبکه بیت‌کوین می‌شود، بعد از اینکه قیمت در ماه مارس به بالاترین حد خودش (ATH) رسید، کمتر شده است. به این معنی که سرمایه جدید کمتری وارد شبکه شده و این باعث شده که قیمت با سرعت کمتری رشد کند.

این عکس دو شاخص را مقایسه می‌کنند: یکی قیمت 155 روزه (یک میانگین از قیمت بیت‌کوین در 155 روز اخیر) و دیگری Realized Price (قیمتی که نشان می‌دهد بیت‌کوین‌هایی که فروخته شده‌اند، به چه قیمتی خریداری شده‌اند).

شیب قیمت هموار شده در هفته‌های اخیر منفی شده (یعنی قیمت‌ها کاهش یافته‌اند).

ولی شیب Realized Price هنوز مثبت است (یعنی قیمت‌های خریداری شده بالاتر هستند)، ولی دارد کم‌کم کمتر می‌شود.

این نشان می‌دهد که کاهش قیمت در بازار بیشتر از میزان خروج سرمایه‌ها از شبکه بوده.

در نمودار بعدی، z-score دو شاخصی که قبلاً ذکر شده (یعنی شیب قیمت و شیب Realized Price) اندازه‌گیری شده است.

مقادیر منفی z-score به معنای تقاضای ضعیف است، که منجر به کاهش مستمر قیمت‌ها می‌شود.

با استفاده از این شاخص، مشخص شده که ساختار فعلی بازار شباهت زیادی به دوره 2019-2020 دارد. در آن زمان، بازار پس از یک رشد قوی در سه‌ماهه دوم 2019 وارد یک دوره تثبیت طولانی‌مدت شد.

یعنی بازار در حال حاضر هم ممکن است وارد یک دوره تثبیت طولانی مشابه دوره 2019-2020 شود.

تغییر جهت جریان سرمایه

در حال حاضر، قیمت بیت‌کوین به زیر قیمتی که سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت (کسانی که برای مدت کوتاهی سرمایه‌گذاری می‌کنند) خریداری کرده‌اند، رفته است. این به این معنی است که از اواخر ژوئن 2024، سرمایه‌گذاران جدید در وضعیت مالی دشواری قرار دارند و زیان‌های بزرگی را تجربه می‌کنند.

اما نکته جالب این است که میزان این زیان‌ها نسبت به فروش‌های بزرگ در میانه سال 2021 و همچنین سقوط قیمت در مارس 2020، خیلی کمتر است. به عبارت دیگر، اگرچه سرمایه‌گذاران جدید ضرر کرده‌اند، اما این ضررها به اندازه‌ای که در گذشته اتفاق افتاد، شدید نیست.

وضعیت بازار بیت‌کوین

1. رکود در بازار:

وقتی بازار برای مدت طولانی در حال افت است، سرمایه‌گذاران تمایل دارند تا در قیمت‌های پایین‌تر، سرمایه‌گذاری‌های خود را بفروشند و ضررهایشان را کاهش دهند.

این کار باعث می‌شود که قیمت خرید توکن‌های جدید (توکن‌هایی که تازه خریداری شده‌اند) پایین‌تر بیفتد.

2. خروج سرمایه:

در بازارهای نزولی، قیمت خرید توکن‌های جدیدتر (که بین ۱ هفته تا ۱ ماه خریداری شده‌اند) سریع‌تر کاهش می‌یابد نسبت به توکن‌های قدیمی‌تر (که بین ۱ ماه تا ۳ ماه خریداری شده‌اند).

این نشان می‌دهد که جریان کلی سرمایه به سمت خارج از بازار است.

3. ورود سرمایه:

در بازارهای صعودی، قیمت خرید توکن‌های جدیدتر سریع‌تر از توکن‌های قدیمی‌تر افزایش می‌یابد.

این نشان‌دهنده این است که سرمایه در حال ورود به بازار است.

در حال حاضر، قیمت خرید توکن‌های جدیدتر پایین‌تر از قیمت خرید توکن‌های قدیمی‌تر است.

این نشان می‌دهد که بازار در حال خروج خالص سرمایه است، اما ممکن است نشانه‌هایی از آغاز یک روند مثبت در بازار دیده شود.

 

وقتی قیمت‌ها کاهش می‌یابد، سرمایه‌گذاران جدید معمولاً ضرر می‌کنند. وقتی ضررهای آن‌ها بیشتر می‌شود، تمایل دارند دارایی‌های خود را بفروشند تا از ضرر بیشتر جلوگیری کنند. سرمایه‌گذاران جدید معمولاً به تغییرات قیمت بسیار حساس هستند. این حساسیت به ما کمک می‌کند تا پیش‌بینی کنیم چگونه در زمان‌های بحرانی بازار رفتار خواهند کرد.وقتی رفتار سرمایه‌گذاران جدید را با دو شاخص دیگر (MVRV و SOPR) مقایسه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که آنها در ضرر هستند و به اندازه کافی تحت فشار هستند تا تصمیم به فروش بگیرند.

سرمایه‌گذاران جدید به دلیل نوسانات قیمت، به راحتی می‌توانند تصمیمات احساسی بگیرند که بر بازار تأثیر بگذارد.

 تحلیل اعتماد سرمایه‌گذاران جدید:

با مقایسه هزینه پایه سرمایه‌گذاران جدید که در حال خرج کردن هستند با هزینه پایه تمام سرمایه‌گذاران جدید، می‌توانیم درک بهتری از اعتماد کلی آن‌ها به بازار به دست آوریم.

با نرمال‌سازی این تفاوت نسبت به قیمت لحظه‌ای، می‌توان دوره‌هایی را شناسایی کرد که سرمایه‌گذاران جدید به شرایط سود یا ضرر غیرتحقق‌شده واکنش‌های شدیدی نشان می‌دهند.

در ماه‌های اخیر، سرمایه‌گذارانی که در ۱۵۵ روز گذشته رمزارز خریداری کرده‌اند، نسبت به روندهای قبلی (که نزولی بودند) اعتماد بیشتری به بازار دارند.

همچنین، میزان ضررهای قفل‌شده در این گروه نسبت به هزینه پایه دارایی‌هایشان نسبتاً کم است.

ما می‌توانیم از بازار perpetual contracts برای بررسی بیشتر اعتماد سرمایه جدید در روند صعودی استفاده کنیم. ابتدا از Funding Rate قراردادهای دائمی (7D-MA) بهره می‌بریم تا تمایل سرمایه‌گذاران برای پرداخت نرخ بهره بالاتر به منظور استفاده از اعتبار برای پوزیشن‌های خرید را نشان دهیم.

با توجه به اینکه Funding Rate 0.01% یک مقدار تعادلی در بسیاری از صرافی‌هاست، به دنبال انحرافات بالای این مقدار به عنوان نشانه‌ای ازسنتیمنت صعودی هستیم. افزایش اخیر قیمت با relative warming up اهرم‌های خرید در بازارهای perpetual همراه بوده است. این امر میانگین هفتگی Funding Rate را به 0.05% رسانده است.

در حالی که این میزان بالاتر از سطح تعادلی است، اما هنوز نشان‌دهنده تقاضای قوی یا زیاد برای پوزیشن‌های خرید در بازارهای perpetual نیست

اگر هزینه انباشته‌ای که قراردادهای خرید (long side contracts) در ۳۰ روز گذشته به قراردادهای فروش (short side contracts) پرداخت کرده‌اند را محاسبه کنیم، متوجه می‌شویم که هزینه کل اهرم در اطراف ATH در ماه مارس تقریباً ۱۲۰ میلیون دلار در ماه بوده است.

این شاخص به ۱.۷ میلیون دلار در ماه تا اواسط سپتامبر کاهش یافته و تنها به ۱۰.۸ میلیون دلار در ماه امروز افزایش اندکی داشته است. بنابراین، تقاضا برای اهرم خرید در دو هفته گذشته افزایش یافته، اما هنوز به طور قابل توجهی پایین‌تر از سطح خود در ژانویه ۲۰۲۳ است.

بازار بیت‌کوین در یک فاز طولانی تثبیت قرار دارد که بسیار یادآور دوره‌ای از اواخر ۲۰۱۹ تا اوایل ۲۰۲۰ است. ورودی سرمایه به شبکه بیت‌کوین از زمان ATH در مارس کاهش یافته که این موضوع سودآوری سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت را به چالش کشیده است.

با این حال، با وجود تجربه یک دوره از خروج خالص سرمایه، اعتماد سرمایه‌گذاران جدید به بازار به طور شگفت‌انگیزی قوی باقی مانده است. در هفته‌های اخیر، افزایش بسیار کمی در گرایش خرید در بازارهای قراردادهای perpetual مشاهده شده است.

به طور کلی، این وضعیت تصویری از بازاری را ترسیم می‌کند که از افراط‌های مشاهده شده در مارس فاصله گرفته، در حالی که سنتیمنت بسیاری از سرمایه‌گذاران جدید بیت‌کوین را تحت تأثیر قرار نداده است.

⚠️هشدار: تحلیل‌های ارائه شده توسط دیفایر پیشنهاد سرمایه‌گذاری نیست؛ لذا برای انجام خرید و فروش، حتما شخصا بازار را مورد تحلیل قرار دهید چرا که مسئولیت سود یا ضرر خرید و فروش رمزارزها با خود شماست.

منبع:Glassnode.com

عاطفه رشیدی

پست های مرتبط

تحلیل تکنیکال لایت‌کوین16 اکتبر

نمودار قیمت: در تحلیل‌های تکنیکال، نمودار قیمت لایت‌کوین نشان‌دهنده یک الگوی صعودی…

پیش‌بینی قیمت PEPE در اکتبر ۲۰۲۴

در حال حاضر، میم‌کوین PEPE به لطف بازگشت بازار رمزارزها، شاهد افزایش…

پیش‌بینی قیمت یونی‌سواپ در اکتبر ۲۰۲۴

در میان نوسانات افزایش‌یافته در بازار رمزارزها، قیمت ارز UNI در هفته…

دیدگاهتان را بنویسید